Vedeldat

Som husägare måste jag ha något att värma upp huset med, det finns många olika sätt t.ex. elda eller bergvärme. När jag flyttade in så var det en kamin i köket med en vattenpump bakom vilket går ut till alla element i huset. Så jag eldar och får värme i elementen. I somras skaffade jag en ackumulatortank som ett företag var hit och installerade. Så nu eldar jag och får behåler värme i tanken som går ut i elementen och det håller värmen längre. 
 
Nu tänker ni säkert, vad smidigt och lätt att bara elda. Men så mycket bara är det inte. Jag måste ju ha ved att elda med. Mamma och pappa har samma värme i deras hus, så just nu är vi ute i skogen och samlar värme. Vi sågar ner träd, sågar upp dem till 2 metersbitar som vi sedan kvistar med yxa. Vi bär ner dem till vägen och kastar upp det på kärran som vi sedan kör hem. När vi kört hem lagom sågar vi bitarna så de får plats i kaminerna och sedan hugger med yxa. Hälften kör vi hem till mig och kastar på en hög så att det ska torka och hälften är kvar hos mamma och pappa. Sedan torkar veden under sommaren och jag ska stapla in den i min vedbod i höst för att sedan elda upp den och göra samma procedur nästa år. Vardagsmotion kan man kalla det... 
 

Kommentera här: